Με αφορμή την πρόσφατη συγκρότηση και επικύρωσή της Επιτροπής Διαβούλευσης από το Δημοτικό Συμβούλιο  Θερμαϊκού θα επιθυμούσαμε να κάνουμε κάποιες παρατηρήσεις που θα μας οδηγήσουν σε χρήσιμα συμπεράσματα σχετικά με τη λειτουργία των αυτοδιοικητικών θεσμών του τόπου μας.

Η ΟΥΣΙΑ:
Το σημαντικότερο είναι να δημιουργηθούν θεσμοί τέτοιοι που να μπορούν να λειτουργούν προς όφελος των δημοτών οδηγώντας τον τόπο σε αντιπροσωπευτικότερη και ικανότερη εκπροσώπηση. Καθώς και η ύπαρξη και λειτουργία φορέων και οργάνων που να φροντίζουν για την υλοποίησή τους.
Αν μελετήσουμε το άρθρο 76 του νόμου 3852 (Πρόγραμμα Καλλικράτης) θα συμφωνήσουμε ότι η εισαγωγή διαφόρων νέων θεσμών (όπως αυτού ή του Συμπαραστάτη του Πολίτη ) είναι προς τη σωστή κατεύθυνση όσον αφορά τη συμμετοχή των πολιτών αλλά και την αρωγή καθώς και  τον έλεγχο στη δημοτική αρχή.(διαβάστε το άρθρο 76 στο τέλος του κειμένου)
Ο ΤΥΠΟΣ
Ένας τυπολάτρης λοιπόν καρεκλοκένταυρος δεν θα εξέταζε καν τους λόγους για τους οποίους είναι προς όφελος του δήμου η εφαρμογή του νέου θεσμού (την ουσία δηλ.) αλλά θα φρόντιζε -στα πλαίσια της τυπικής ενασχόλησής του - να θέσει τη διαδικασία υλοποίησής του. Χωρίς να διασφαλίσει τους καλύτερους δυνατούς όρους συμμετοχής αλλά και αποτελεσματικότητας και χωρίς να αποκλείσει τις τυχόν υπόνοιες για ενδεχόμενες μεθοδεύσεις στη συγκρότηση του οργάνου. Ενδεχόμενα, όπως κι έγινε, να εντρυφούσε στους πόσους δικούς του θα είχε στο όργανο με στόχο ή την χρησιμοποίησή του ως άλλοθι ή ως πολιορκητικό κριό.
Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Παραγνωρίζοντας λοιπόν την ουσία και φροντίζοντας να υπακούσουν στον τύπο έβαλαν μπροστά μια διαδικασία που παραπέμπει στο "...άντε να τελειώνουμε και μ'αυτό".
Έτσι αφού δε φρόντισαν να ενημερώσουν όπως διατείνονται κάποιοι της αντιπολίτευσης (τον ρόλο της ενημέρωσης υπόψη έχουν εξίσου κι αυτοί!),
χωρίς όπως εκ του αποτελέσματος φάνηκε να απλοποιήσουν την υποβολή δηλώσεων ανοίγοντας την κατάθεση υποψηφιοτήτων και μέσω ηλεκτρονικής υποβολής, και
αφού ενδεχόμενα απέκλεισαν (εσκεμμένα ή μη) κάποιους συλλόγους ή και δημότες με στόχο τον ευνοϊκό συσχετισμό φίλων στο υπό δημιουργία όργανο,
φτάσανε σε μια μεταχρονολογημένη συνεδρίαση (με 2 μήνες καθυστέρηση) όπου η μεν αντιπολίτευση ζητούσε αναβολή μιας εβδομάδας για να υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής φίλα προσκείμενα σωματεία οι δε εισηγητές λοιδορούνταν από δικούς τους δημοτικούς συμβούλους (όχι και άδικα) γιατί δε φρόντισαν να ελέγξουν ούτε τη γνησιότητα των υποψηφιοτήτων που εισήγαγαν προς επικύρωση, στην προσπάθειά τους να αλώσουν το όργανο.
Με αποτέλεσμα να φτάσουμε στο ΜΠΑΚΛΑΒΑ ΓΩΝΙΑ:
όπου έγιναν προσθαφαιρέσεις τις τελευταίας στιγμής κάποιων υποψηφιοτήτων,
όπου υπήρξε αποκλεισμός υποψηφιοτήτων,
όπου η κλήρωση έγινε με τράβηγμα λαχνών από σακούλα (ούτε να κλήρωναν σοκολάτες κι αρκουδάκια),
όπου και άλλος ένα νέος θεσμός που μπορεί (έστω και με το συμβουλευτικό χαρακτήρα που έχει) να συνδράμει σε μια καλύτερη  δημοτική αρχή, στην πράξη αυτοακυρώθηκε με βασικό δράστη την ίδια. Όπως έγινε (χωρίς να ορισθεί ακόμη) και με το θεσμό  του Συμπαραστάτη του Δημότη.
ΘΛΙΨΗ: Πρέπει να αντιληφθείτε κύριοι, εσείς που εξ αιτίας μιας ευτυχούς ή ατυχούς συγκυρίας βρίσκεστε στις θέσεις αυτές, ότι δεν μπορείτε να λειτουργείτε όπως έπρατταν οι προγονικές δημοτικές αρχές. Ο καιρός εκείνος ΠΑΡΗΛΘΕ.
Είναι αδιανόητο τόσο το να αποκλείετε αλλά πολύ περισσότερο να συναλλάσεσθε παρά φύση και απροκάλυπτα.



Άρθρο 76
Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης
1. Στους δήμους με πληθυσμό μεγαλύτερο από δέκα χιλιάδες (10.000) κατοίκους συγκροτείται, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) των μελών του και εκδίδεται εντός δύο (2) μηνών από την εγκατάσταση των δημοτικών αρχών, δημοτική επιτροπή διαβούλευσης ως όργανο με συμβουλευτικές αρμοδιότητες. Η διάρκεια της θητείας της δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης δεν υπερβαίνει τα δυόμιση έτη. Δημοτική επιτροπή διαβούλευσης μπορεί να συγκροτηθεί και σε μικρότερους δήμους, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου. Η δημοτική επιτροπή διαβούλευσης αποτελείται από εκπροσώπους των φορέων της τοπικής κοινωνίας, όπως:
α) των τοπικών εμπορικών και επαγγελματικών συλλόγων και οργανώσεων
β) των επιστημονικών συλλόγων και φορέων
γ) των τοπικών οργανώσεων εργαζομένων και εργοδοτών
δ) των εργαζομένων στο δήμο και τα νομικά του πρόσωπα
ε) των ενώσεων και συλλόγων γονέων
στ) των αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων και φορέων
ζ) των εθελοντικών οργανώσεων και κινήσεων πολιτών
η) άλλων οργανώσεων και φορέων της κοινωνίας των πολιτών
θ) εκπρόσωποι των τοπικών συμβουλίων νέων και
ι) δημότες.
Ο συνολικός αριθμός των μελών της δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου, μπορεί να είναι από είκοσι πέντε (25) έως πενήντα (50) μέλη. Σε ποσοστό ένα τρίτο (1/3) του συνολικού αριθμού των μελών εκπροσώπων φορέων ορίζονται επιπλέον μέλη, μετά από κλήρωση, δημότες εγγεγραμμένοι  στους εκλογικούς καταλόγους καθώς και όσοι είναι εγγεγραμμένοι στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους.
Στη δημοτική επιτροπή διαβούλευσης προεδρεύει ο δήμαρχος ή ο αντιδήμαρχος που ορίζει ο δήμαρχος με απόφασή του. Στις συνεδριάσεις της επιτροπής καλούνται κατά περίπτωση και συμμετέχουν χωρίς δικαίωμα ψήφου και εκπρόσωποι αρμόδιων κρατικών αρχών, των τοπικών οργανώσεων πολιτικών κομμάτων, καθώς και οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων που εκπροσωπούνται στο δημοτικό συμβούλιο.
2. Η δημοτική επιτροπή διαβούλευσης:
α) Γνωμοδοτεί στο δημοτικό συμβούλιο σχετικά με τα αναπτυξιακά προγράμματα και τα προγράμματα δράσης του δήμου, το επιχειρησιακό πρόγραμμα και το τεχνικό πρόγραμμα του δήμου.
β) Γνωμοδοτεί για θέματα γενικότερου τοπικού ενδιαφέροντος, που παραπέμπονται σε αυτή από το δημοτικό συμβούλιο ή τον δήμαρχο.
γ) Εξετάζει τα τοπικά προβλήματα και τις αναπτυξιακές δυνατότητες του δήμου και διατυπώνει γνώμη για την επίλυση των προβλημάτων και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων αυτών.
δ) Δύναται να διατυπώνει παρατηρήσεις επί του περιεχομένου των κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεων οι οποίες εκδίδονται σύμφωνα με το άρθρο 79 του Κ.Δ.Κ..
Η διατύπωση γνώμης από τη δημοτική επιτροπή διαβούλευσης δεν αποκλείει την παράλληλη ηλεκτρονική διαβούλευση με τους πολίτες, μέσω διαδικτύου. Οι προτάσεις της ηλεκτρονικής διαβούλευσης συγκεντρώνονται και συστηματοποιούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες του δήμου και παρουσιάζονται από τον πρόεδρο της δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης κατά την αντίστοιχη συνεδρίασή της.
3. Η δημοτική επιτροπή διαβούλευσης συνεδριάζει δημόσια, μετά από πρόσκληση του προέδρου της, υποχρεωτικά μια φορά το χρόνο, πριν από τη σύνταξη των προσχεδίων του προϋπολογισμού και του ετήσιου προγράμματος δράσης και τουλάχιστον μία φορά κάθε τρεις (3) μήνες για άλλα θέματα που εισάγονται προς συζήτηση.
Η πρόσκληση κοινοποιείται στα μέλη με κάθε πρόσφορο μέσο επτά (7) εργάσιμες ημέρες πριν τη συνεδρίαση και περιλαμβάνει την ημερήσια διάταξη, τον τόπο, την ημερομηνία και την ώρα της συνεδρίασης και συνοδεύεται από εισήγηση επί των υπό συζήτηση θεμάτων. Σε περίπτωση έλλειψης απαρτίας, η συνεδρίαση επαναλαμβάνεται την αμέσως επόμενη εργάσιμη ημέρα, οπότε θεωρείται σε κάθε περίπτωση ότι υφίσταται απαρτία. Η γραμματειακή υποστήριξη της δημοτικής επιτροπής διαβούλευσης γίνεται από τις υπηρεσίες του δήμου και τηρούνται πρακτικά. Η δημοτική επιτροπή διαβούλευσης διατυπώνει τη γνώμη της μετά από σχετική συζήτηση. Στην εισήγησή της αναγράφονται όλες οι γνώμες που διατυπώνονται.
4. Το δημοτικό συμβούλιο μπορεί να ψηφίζει σχετικό κανονισμό διαβούλευσης, ο οποίος ρυθμίζει όλα τα θέματα τα σχετικά με τις διαδικασίες διαβούλευσης, τη συμμετοχή φορέων και πολιτών σε αυτή, καθώς και την παρουσίαση των πορισμάτων της διαβούλευσης στο αρμόδιο όργανο του δήμου.
Axact

Ακτιβιστής

Μπορείτε να επικοινωνήσετε σχετικά με το παρόν άρθρο ή οτιδήποτε σχετίζεται με την ιστοσελίδα του "ακτιβιστή" ή ακόμη και για άρθρα ή απόψεις σας που επιθυμείτε να δημοσιεύσουμε στο email: chrivanovits@gmail.com

Προσθέσετε το σχόλιό σας:

0 comments:

Παρακαλώ αφήστε το μήνυμά σας. Προσπαθήστε να σχολιάζετε χωρίς προσβλητικούς και συκοφαντικούς χαρακτηρισμούς. Σχόλια που θα θεωρηθούν συκοφαντικά ή θα περιέχουν βωμολοχίες θα απορρίπτονται.